Oto tekst:
Nie jest wyjustowany z uwagi na ograniczenia skryptu....
Szczecin, dnia 12 września 2008 roku
.....................................
Sędzia Sądu Rejonowego/Okręgowego
w ……
Szanowna Pani Poseł, Szanowny Panie Pośle,
Jako obywatel i Sędzia Rzeczypospolitej Polskiej chciałbym podziękować Pani Poseł/ Panu Posłowi i innym członkom sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka za jednomyślnie przyjęty na posiedzeniu w dniu 23 lipca 2008 r. dezyderat na temat planowanych regulacji wynagrodzeń oraz awansu sędziów i prokuratorów. Środowisko sędziowskie z wielkim zadowoleniem przyjęło Państwa kategoryczne stanowisko, iż aktualne wynagrodzenia sędziów nie odpowiadają zasadzie zawartej w art. 178 ust. 2 Konstytucji, czyli nie odpowiadają godności sprawowanego przez nich urzędu oraz zakresowi ich obowiązków, oraz postulat podjęcia działań zmierzających do pełnej realizacji powyższej konstytucyjnej zasady, w szczególności, aby wskaźniki wynagrodzeń sędziowskich nie były w przyszłości zależne w jakimkolwiek stopniu od czynnika politycznego i administracyjnego.
W oparciu o art. 21 ustawy z dnia 9 maja 1996r o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. z 2003r Nr 221 poz. 2199 ze zm.) zwracam się o kontynuację podjętego kierunku działań przez podjęcie pilnej inicjatywy w celu przeprowadzenia debaty parlamentarnej.
Sytuacja sędziów w Polsce obecnie jest najgorsza od kilkunastu lat i stanowi już także przedmiot zainteresowania organizacji międzynarodowych. Środowisko sędziów z niepokojem stwierdza brak spójnej koncepcji rozwiązania problemu asesorów sądowych, którzy utracą prawo do orzekania z dniem 06 maja 2009r.Postępuje również obniżanie rangi zawodu sędziego. Europejska Unia Sędziów w dniu 24 maja 2008 r. przyjęła rezolucję, w której stwierdza, że system ustalania wynagrodzenia sędziów w Polsce prowadzi do powstania znacznych różnic pomiędzy poziomem dochodów sędziów a innymi wskaźnikami gospodarki narodowej. Europejska Unia Sędziów uznała, że międzynarodowe akty:
- Europejska Karta Statutu Sędziego (The European Charter on the Status of Judges),
(Art. 6.1: Sędziowie sprawujący wymiar sprawiedliwości są uprawnieni do wynagrodzenia na poziomie, który ochroni ich przed jakimikolwiek naciskami na podejmowane decyzje i tym samym utwierdzi ich niezależność i bezstronność)
- Uniwersalna Karta Sędziego (The Universal Charter of the Judge),
(Art. 13: Sędzia musi otrzymywać wynagrodzenie, które chroni jego faktyczną niezależność ekonomiczną i nie może być zależne od efektów pracy sędziego, a także nie może być obniżane w trakcie sprawowania urzędu)
- Karta Sędziów Europejskich (The Judges Charter in Europe),
(Art. 8: Zarobki sędziów muszą zapewniać sędziemu realną ekonomiczną niezależność i nie mogą zostać zredukowane na żadnym etapie sprawowania urzędu)
nie są przestrzegane przez Polski rząd.
Sędziowie z niepokojem stwierdzają, że nie ma woli politycznej wzrostu ich wynagrodzeń, jak również uniezależnienia wysokości tychże uposażeń od czynnika politycznego i administracyjnego. Pogłębia się deprecjacja władzy sądowniczej względem pozostałych dwóch władz. Podjęta przez Rząd inicjatywa wzrostu wynagrodzeń sędziów od przyszłego roku o kwotę ok. 1 000 zł brutto nie wyrównuje nawet obserwowanego od kilku lat spadku realnej wartości wynagrodzenia sędziego. Sądy stoją w obliczu zapaści kadrowej i odejścia wielu doświadczonych sędziów do innych zawodów prawniczych, co już zresztą ma miejsce. Powoduje to konieczność powtarzania wielu rozpoczętych postępowań i grozi naruszaniem praw obywateli do rzetelnego procesu. Propozycje zmian zasad wynagradzania przedstawione przez Ministra Sprawiedliwości w dniu 10 września 2008 r. nie spełniają oczekiwań środowiska.
Niestety, problemy sędziów Rzeczypospolitej Polskiej nie są znane wszystkim parlamentarzystom i w konsekwencji - opinii publicznej. Konieczna jest zatem szeroka dyskusja, ponad podziałami politycznymi, na forum Sejmu. Przyczynkiem do szerokiej dyskusji sejmowej powinien być poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie innych ustaw (druk nr 851) który w dniu 16 lipca 2008 r. wpłynął do laski marszałkowskiej, zaś 31 lipca 2008 r. - został skierowany do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.
Proszę Panie i Panów Posłów o podjęcie efektywnych działań w celu szerokiej analizy projektu przez Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka, co może się odbyć w ramach wysłuchania publicznego z udziałem sędziów, którzy w sposób swobodny mogliby przedstawić argumenty środowiska dotyczące zachowania instytucji awansu poziomego oraz reformy sądownictwa. Uważam, iż kwestionowana przez posłów – projektodawców instytucja winna być elementem długofalowej ścieżki kariery sędziego, pozwalającej na zatrzymanie w zawodzie najlepszych sędziów. Z powyższych względów system tzw. awansów poziomych dla długoletnich sędziów sądów rejonowych i okręgowych może stanowić jedyny instrument swoistego nagradzania sług Temidy nienagannie wykonujących swoje obowiązki, nieaspirujących z różnych przyczyn do sądów wyższych.
Niniejszy apel skierowany do Pani Poseł/Pana Posła jest aktem mojej determinacji - dlatego proszę Panią Poseł/ Pana Posła o złożenie pisemnego wniosku w trybie art. 70a pkt 3 Regulaminu Sejmu, tak, aby na forum parlamentu dokonano racjonalnej analizy obecnej sytuacji środowiska sędziowskiego z udziałem obywateli, w ramach tzw. wysłuchania publicznego przed Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka.
Z poważaniem
………………